Jak napsat inzerát, který najde domov každému útulkáči?

Na tomto místě si přečtete pár rad a triků, jak udělat nejlepší inzerát všech dob. Nejen, že tímto způsobem neleznou psi a kočky z útulku co nejrychleji domov, ale také tím zahltíme inzertní servery a útulková zvířata budou převyšovat nabídky množitelů. A to se vyplatí! Podávat inzeráty můžeme nejlépe na bazoši, sbazaru, annonci, tipservisu, hyperinzerci, ifauně … .

Základním principem inzercí na internetu je vyhledávání takzvaných hesel. Což v praxi znamená, že se lidé nedívají na všechnu inzerci z nějakého města nebo celkově na inzerci, ale zadají si do vyhledávání heslo. Heslem může být třeba „labrador“, „fena“, „pes“, „kastrovaný“. Podrobnější výčet najdete později.

JAK INZERÁT NAZVAT?
Nadpis inzerátu musí říct vše, o čem se zájemce dočte v samotném inzerátu. V praxi to znamená především plemeno, křížence píšeme jako „labrador x“ nebo „ohař x labrador“. V případě štěněte se nezapomene zmínit o tom, že je štěně. Nebo mladý pes. Nikdy nepište „starý“, „nemocný“, atd. Na to bude čas později. Název má za úkol člověka donutit si inzerát rozkliknout.

Dalším nešvarem je dávání do názvu jméno občanského sdružení. Lidé nezajímá, kdo jim psa nabízí, zajímá je hlavně ten pes (nebo kočka), o kterého mají zájem. Název OS si můžete napsat do podpisu nebo na konec inzerátu.
Do názvu se můžete pokusit dát i něco zajímavého, anglické názvy, něco typického pro nabízené zvíře, něco, co člověka zaujme a donutí ho kliknout na inzerát.
Dokončit název můžete slovy „hledá domov“ nebo „čeká na Vás“ nebo „je tu jen pro Vás“.

Jak ne:
Občanské sdružení nabízí k adopci psa Bobíka
Daruji psa
Darují pejska Bobíka
Nabízíme k adopci hnědého pejska Čendu

Jak ano:
Štěně labrador x Bobík čeká právě na Vás
Chrt x čivava úžasný Bobša Kralevic hledá domov

ÚVODNÍ FOTOGRAFIE INZERÁTU
Úvodní fotografie inzerátu by měl být pejsek hledící do objektivu. Nejkrásnější fotka, kterou si jen dovedete představit. Něco, co plně vyjadřuje osobnost a existenci samotného zvířete. Fotografie, která donutí člověka rozkliknout fotografii už jen proto, že je tak krásná.
Nebo naopak ostrá fotka pejska za mřížemi. Pejska tak smutného, že byste ho nejraději hned vytáhli odkudkoliv, jeli pro něj kamkoliv jen proto, abyste ho měli u sebe doma v postýlce.
Základním pravidlem ale je: Nikdy nedávat inzerci bez fotek!!! Při nejhorším využijeme ilustrační fotografii, ke které velkým písmem napíšeme, že se jedná o ilustrační fotografii.

ZAČÁTEK INZERÁTU
Začátek inzerátu se objevuje jako to první, co člověk projíždí letmo očima. Zde má začínat popis samotného zvířete.
Opět platí to, abyste sem nedávali svoje OS, lidi to nezajímá, to až potom, co se pro psa skutečně rozhodnou.
Vypište nejdůležitější informace s trochou omáčky. Nepište jeho příběh v minulosti, lidé hledají hlavně psa do budoucna. Pokud ho tam potřebujete, pište ho na konec.
Do úvodu inzerátu pište základní informace o psovi.
Jaký je, co má rád, k čemu (ke komu) je vhodný, jak snáší jiné psy, kolik mu je (v případě třeba 12 let pište prostě starší). Negativa si nechte na později.
Můžete se zaměřit i na úvodní fotku. Text spojte s výrazem, postojem – je věrný, věrně vyhlíží, chtěl by do milující rodiny s dětmi, miláček žen … .

Jak ne:
Občanské sdružení nabízí k adopci…
www.xxx.cz, pes Bobík je fajn
Bobík, evidenční číslo: 555, narozen: Srpen 2012

Jak ano:
Přátelský, milý, roztomilý, poslušný kastrovaný Bobík vhodný k dětem, ke slepicím, ke kozám, ke koním, k výcviku, ke sportu, k agility, k čemukoliv je tu jen pro Vás!

KDYŽ UŽ NEVÍTE, CO PSÁT
Přicházejí negativa a omáčka. Negativa se snažte vyvážit pozitivy.
„Nesnese jiné pejsky, ale svému pánovi je věrný na 100%! Neskutečný ochranář.“

Pro věčné minulostní příběhomily – zde je i místo pro to napsat, kde byl nalezen, co se mu dříve stalo. Pes si ale nebere do života to, že byl uvázaný u kůlu, ale to, že nemá rád vodítko. To je důležitá informace. Uvázání u kůlu je dobrý tahák na peníze, ne na zájemce. Zájemce si musí vybírat psa k sobě, ne psa, kterého lituje a proto to s ním chce zkusit, takový psi se často vracejí, někdy v horším, někdy v lepším stavu.
Pro různá OS a azyly, na konci se konečně můžete podepsat. Na bazos můžete napsat přímo podpis do zvláštní kolonky. Případně na konec inzerátu napište podmínky adopce.

Tedy:
„Občanské sdružení xxx nabízí Bobíka k adopci pod podmínkou podepsání adopční smlouvy a 500 korun adopčního poplatku. Více se dozvíte na stránce www.os.cz.“

JAKÉ FOTOGRAFIE PŘILOŽIT K INZERÁTU?
Fotografie je rozhodně nejlepší fotit venku. V létě na trávě, v pozadí aby bylo nejlépe nebe. Čím pozitivnější prostředí pes má, tím lepší. Nebo naopak útulek, mříže, ale tak, aby byl vidět pes, nikoliv aby bylo zaostřeno hlavně na mříže.
Vždy foťte ve dne, za světla.
Fotka nemá být rozmazaná, tmavá, psovi by neměly svítit oči nebo být jakkoliv zastřené. Nejhorší fotky jsou špinavé z temných koutů, kde člověk přemýšlí, kde má zvíře vlastně hlavu.
Jedna fotka, ta úvodní, musí vystihnout co nejvíce. U dalších se můžete soustředit na velikost, majestátnost, čím více fotek, tím lépe.
Můžete dát fotky v pohybu, pokud je umíte. Fotky s míčkem.
Určitě lze najít i dobrovolníka, který přijde fotit!

Focení u kočiček je o něco složitější, protože některé nemohou jít ven, potřebují pořádné domácí světlo. Nejlépe, když vytáhnete žaluzie úplně nahoru nebo podpoříte foto umělým světlem, záleží na tom, jak bude fotografie vypadat. Kočku foťte u stěny. Vzhledem k tomu, že většina koček je nějak zabarvená, stačí je fotit před bílou stěnou, kde budou sedět a pěkně na vás (na myšku, kterou držíte v ruce nebo máte na foťáku) koukat. Opět platí to jako u psů, na úvodní fotku je fajn dát nejroztomilejší nebo nejsmutnější kočičí výraz, který na vás volá „mě chceš!“ a do ostatních fotek dát fotky, které dokreslují velikost kočky a zbarvení kočky. U dlouhosrstých koček a koček, které připomínají nebo jsou nějakým plemenem, dejte do úvodní fotografie fotku výrazu a různých znaků, které ukazují, že minulá (předpředpředminulá) generace byla „čistokrevná“.

SEZNAM DŮLEŽITÝCH HESEL
U psů:
Základem jsou určitě rasy. I kdybyste viděli v tom konkrétním psovi jen kousíček nějakého plemene, i kdyby to byl ohař a viděli jste v něm uši labradora, rozhodně to tam napište. Člověk, který si adoptuje křížence neadoptuje křížence proto, že je čistokrevný, ale proto, že se mu líbí. Pište tam všemožné rasy, které vás napadnou, i z 10. generace!
Další hesla:
vhodný k: dětem, drůbeži, koním, na sport, na agility, na dogfrisbee, na výcvik, na stopy, aport, do bytu, do domu, na zahradu
miluje: děti, koně, sport, agility
štěně, dospělý, mladý, odrostlý štěně
malého vrůstu, středního vzrůstu, mini, maličký, malý
kastrovaný
krátkosrstý, dlouhosrstý, nelínavý
poslušný, aktivní, základní povely, povely
typový – ať to znamená cokoliv, pište to! :-)

U koček:
O plemeni platí to samé jako u psů. Jakákoliv dlouhosrstá kočka najde nějaké plemeno, kterému je rozhodně podobná. Stejně tak typicky zbarvené kočky, kočky s rozpláclým čenichem … .
domácí, venkovní, na zahradu, do bytu
kotě, mladá, maličká
kocour, kočka
kastrovaný
naučená na záchod, čistotná

DALŠÍ TIPY:
VIDEO – Účinná pomůcka v inzercích a nabídkách psů. Kam můžete, tam je dávejte. Ukažte lidem, jak umí pes povely, jak běhá s ostatními pejsky, jak si hraje, jak se snáší s dětmi, jak někomu dává pusinky, jak honí míček, cokoliv. Opět platí – světlo, zvíře. Takže venku, za dobrého domácího osvětlení, důležité také je, aby byla kamera směřována na to, co potřebujete, tedy na psa, ne aby neustále běhal ze záběru. Dobré je natáčet psa zepředu, ne zezadu. Při skoku klidně ze strany. Nejlepší je vzít si někoho druhého, kdo natáčí prvního. Díky videům našlo domov již mnoho pejsků.

KAŽDÉ ZVÍŘE INZERUJTE PO JEDNOM – Důležitá informace hlavně u maminek a dětí nebo u tatínků a dětí nebo u brášků a sestřiček. Každému pejskovi a kočičce dělejte inzeráty zvlášť a potom třeba jeden dohromady, kam dáte zvlášť fotky každého mláděte a zvlášť foto maminky. Někde jsou fotografie omezené. Je ale důležité, aby na fotografiích nebylo jedno zvíře zanedbáváno tím, že není vidět, tím pádem není ani nabízeno k adopci.
VELIKOST FOTEK – Dávejte pozor na to, jak velké fotky tam dáváte. Na malé fotky se nikdo nepodívá, protože jednoduše nejsou vidět.

No a nakonec nutno zdůraznit, jak důležité je inzeráty tzv. natopovat. Topovaný inzerát se objevuje vždy nahoře, nezapadne tedy tak snadno. Díky topování našla domov už sposta zvířat. Více informací vám poskytne stránka Co se dá koupit za 35 Kč? Třeba domov!, kde můžete i na topování útulkáčů přispět. Stačí 35 Korun. :-)  

Přejeme vám mnoho štěstí a hodně sil. Z vlastní zkušenosti víme, že podávání inzerátů může být i velká zábava, ze které si snadno vypěstujete příjemný a užitečný koníček. Není nad ten pocit, když si v útulku (nebo na jejich stránkách) zjistíte, že to či ono zvíře už našlo svoji rodinu. A TO JEN DÍKY VÁM. :-) Tak pojďme do toho, je nás stále málo.

(V případě nejasností, poznámek, tipů, dalších informací nebo kritiky pište na info@osbeky.cz.)